Hösten är här

 Defenitivt och snart även vintern. September har varit hektisk med två kursveckor på annan ort och två veckor ute i skogen med lägerskola. Nya elever har lärt sig så mycket nyttigt under två härliga höstveckor. Gjort kokgropp, bakat mjukkaka på morikka, plockat svamp och örter, samarbetsövningar, sågat och klyvit ved, gjort fina saker av det som finns i naturen, gräddat plättar, grillat korv och mycket mycket mer. Framför allt lärt känna varanndra. Själv hade jag bl.annat kokgroperiet på min lott och där har vi tillagat lax, kycklingfilé och rotfrukter med vitlök. Sex gropar har jag gjort och det blev lyckat varje gång. Eftersom jag aldrig gjort det förut läste jag på internet hur det går till och... kunde man på stenåldern så .....och visst ....KVINNOR KAN.  Jag är numera expert på att laga mat i kokgrop. Att vi sen lärt oss massor om kultur och att vara klimatsmart är extra bonus. Att vi ledare var trötta precis som barnen är inte konstigt. Klockan 06.00 började vi elda upp stenar och såga ved. När barna åkte hem hade vi fortfarande massor av jobb kvar och förberedelser för nästa dag med degar och matpaket. Man somnade ovaggad på kvällarna. Men roligt hade vi.

Sonen har tagit körkort och även en av våra bilar! Så nu måste vi trixa och samåka och åka buss, klimatsmart !

Jag går nu in på mina sista veckor på jobbet som tar slut eftersom det varit ett 2 års sk plusjobb. Ett jobb jag varit anvisad och inte kunde tacka nej till. Konstigt nog är man inte berättigad att stämpla efter ett plusjobb trots att man får dyrt betala avgiften varje månad. Så nu är jag i det läget att jag inte får stämpla trots att jag varit med i fack och a-kassa sen 1971 alltså 37 år. Det är helt enkelt kriminellt och jag har begjort pengarna tillbaka. Hoppas det väntar något nytt roligt för mig nu. Annars får jag väl slå dank ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback