Torkat renkött

 Nu börjar det bli tid för att torka renkött. Det går även bra att torka älg och hjortkött.
Allra bäst är renhjärta och bogen enligt min smak.
 
Mitt recept lyder
Gör en 10% saltlake genom att
Koka upp 10 liter vatten
rör i 1 kg grovsalt,  låt svalna.
Obs det går inte att använda vanligt salt eftersom Jod ger en bismak.
Lägg i köttet gärna mindre bitar, bogen sågar man när den är fryst. Jag använder ett stort rostfritt kärl som jag köpt på militär överskott. Jag tror att man skall undvika kärl av alluminium och plast.
Köttet skall ligga i saltlaken i 36 timmar. Därefter tar man upp det och trär i trådar med en stor nål. (Mattvarp går bra ibland använder vi najtråd.) Sen är det bara att hänga upp på ett blåsigt ställe inte i direkt solljus. Vi har ett hus 1x1m på taknocken. Husets väggar är myggnät för att inte riskera att flugor kommer åt köttet.
Sen är det bara att vänta. Det tar mellan 3-6 veckor beroende på väder och vind och storlek på köttet. Mindre bitar torkar fortare.
Det går förståss att torrsalta också. Fördelen med att göra saltlake är att det går inte att misslyckas. Det blir aldrig för salt eller för osalt. Jag kokar alltid upp vattnet för att det ska bli sterilt, man skall vara noga med hygienen.


Kommentarer
Postat av: Micke

TACK!!!!!!!!
Ska sätta igång nu och testa ditt recept med nötkött och se vad det blir av!
En liten fråga bara. Brukar ni röka köttet också innan torkning ibland?
Tack än en gång för att du berättade hur du gör!!!!!!

2007-01-26 @ 12:16:34
Postat av: madonna

Vi gillar både torkat och rökt men....var för sig inte samtidigt. Det förstör smaken att göra både ock.
Att röka är en vetenskap för sig, det finns kallrökt, varmrökt, enrisrökt, al-spånsrökt osv. Alla lövträd går att använda bara det är nog torrt, men allt ger olika smak. Torkat ska endast vara saltat och torkat, inga andra kryddor.

Postat av: madonna

PS det går med nötkött men det blir inte lika gott som viltkött, Lycka till

2007-01-27 @ 17:27:42
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Karin

Hejsan Madonna Nu ser jag att du har receptet och Bra att micke nu får receptet..
Själv har jag inte bloggat någotpå länge.
men försöker återkomma ..
KRAM KARIN

2007-02-06 @ 10:08:40
Postat av: Alexander Blindh

He ä då int na bra å rök kötte innan man spik opp för å törk! He bli då int na bra...Vi lägg kött bäre i grovsalte na timmar å sen spik oppä på väggen så får ä tork i 6 vecker i feb-mars he väl då vi bruk häng ut ä. Anners så häng vi opp kötte i njallan vi ha...

2007-09-29 @ 22:02:08
Postat av: Alexander Blindh

jo å nä ni kok fisk så lägg i na björklöv :) he gör pappa :)

2007-09-29 @ 22:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback