Du skall inga andra Gudar hava jämte mig....

image91Denna sten har jag i min ägo. Det lär vara en sk "Sejte" en slags symbolisk skyddsgud som är av samiskt ursprung. Mormorsmor Maria Charlotta Nilsson född 1857 var den som fick den en gång i tiden.
Maria Charlotta var sk. jordemor eller barnmorska. Hon ryckte ut till hemmen när det var dags för födsel. En gång blev hon efterskickad till en lappkvinna som inte kunde föda normalt. Kvinnan hade legat sjuk i flera dygn i svåra smärtor och var svårt medtagen och nära att dö. Maria konstaterade att barnet låg felvänt och satt fast. Hon lyckades med att händerna gå in och vända barnet och förlossningen kunde fortgå. Det blev en stor och kraftig pojke enl berättelsen. Modern överlevde också men några fler barn blev det inte. Jag tror att det var någonstans mellan Pålkem och Gällivare. En mäktig och rik samefamilj som fick den viktiga arvtagaren.
Efter en vecka kom fadern med en slaktad ren till Maria och efter en tid fick hon även denna underligt formade sten som skulle skydda och ge henne "tur" i hennes gärning. Stenen skulle också gå i arv till äldsta dotter i kommande släkten. Maria Charlotta dog 1937 80 år gammal. Sedan dess har mormor och mor ägt den och nu står den hemma hos mig. Själv har jag både dotter och dotterdotter så arvet är säkrat.
Jag tycker den är ganska söt..... ser ut som ett huvud och väger säkert 50 kilo.
Nu har det slutat regna........

Kommentarer
Postat av: Anki

Men, vilken intressant historia! När jag läste det började mina tankar också irra runt till böckerna skrivna av Kerstin Ekman: Vargskinnet. Har du läst de?
Ha det bra!

Postat av: karin

Hejsan
Det var en intressant berättelse..
Tack för kommentarerna i min blogg,jag har blivit lat på och blogga och läsa andras bloggar ,läser min dotters blogg, då jag samtidigt får veta hur hon har det
Ha en skön höst
Karin

2007-09-02 @ 15:19:46
URL: http://www.mormors.blogg.se
Postat av: Madonna

Madonna svarar: Nej dom har jag inte läst men det blir säkert. Tack för tipset... boktips är alltid välkommet. Just nu blir det mest facklitteratur pga utbildning.
Karin så kan det vara... drabbades själv för en tid sen av bloggleda men det gick över. JAg brukar också titta in hos din dotter och följa hennes vedermödor. Det är stort.... hennes kämpaglöd... hon är en sån som alltid reder sig och hittar utvägar. Säkert är du en stolt mamma, ha det bra

2007-09-02 @ 18:52:40
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Magnus

Intressant historia, hoppas allt är bra med dig:)

2007-09-05 @ 21:07:29
URL: http://magnusstalnackes.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vilken skatt du har!

2007-09-07 @ 00:01:17
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Maria Skiddi

jätteintressant!

Jag kommer från Pålkem ( bor i Skellefteå) å är således släkt med många övriga samer i trakterna!

Ska försöka få mer info om detta!

Hälsn!
/Maria

2007-10-09 @ 15:14:57
Postat av: Madonna

Madonna svarar Maria:
Haft en kollega med samma e.namn som dog i canser... släkt?

2007-10-10 @ 21:13:05
Postat av: Maria Skiddi

hej, jag antar det, det finns bara släkt till mig som heter det, hon var ingift va? ( är dubbelkusin med hennes man)

2007-11-02 @ 15:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback