Gratänger enl GI

Ett enkelt sätt att ersätta potatisen eller pastan, är att göra en grönsaks gratäng av tex frysta wokgrönsaker, ( euroshoppers är billiga och bra) Annars tar man det man har eller tycker om. Det tar inte många minuter och sen in i ugnen 10-15 min. Man oxå göra iordning den kvällen innan och plasta.  Sen sätter man den i ugnen medans man går igenom  posten.

Grönsaksgratäng ala Madonna
Frysta grönsaker tex wokgrönsaker som är färdigt strimlade.
½ -1 paket kelda ostsås
(eller Ädelostsås, eller citronsås. Alla de här såserna är magra men smakrika
Tomater i skivor
salt ev örtkryddor eller vad man tycker om
Woka snabbt ihop grönsakerna, häll över i en gratängform. Slå på såsen om det känns torrt ..späd med lite vatten eller mjölk.
Täck med skivade tomater och ev riven/ skivad ost.
Gratinera i ugnen 10-15 min, 200 grader
Man kan lätt variera med tex parmasanost eller smulad fetaost. Tag vad du haver.

Fänkålsgratäng
1- 2 fänkåls stånd
 vatten eller mjölk
Ostsås
salt
Halvera fänkålen eller skiva den och lägg i en gratängform.
Slå på lite vatten eller mjölk och sätt in i ugnen i 20-30 min, 200 grader
slå på ostsåsen och grädda vidare till fänkålen känns mjuk, ( ca 10-15 min)

Fänkål har en speciell smak men är fantastiskt nyttigt. Massor med fibrer och lågt GI. Passar bra till en god köttbit som entrcote.


Kommentarer
Postat av: Karin

Farligt och besöka din blogg så här sent ....man blir ju hungrig....många bra recept du kommer med,
själv har jag lägat lite renkött efter det jag frös in en hel ren
god natt

2006-10-16 @ 22:53:55
Postat av: MammaLena

Läggs till receptförrådet.
Blir nog i morgon. Recepttorkan är total...
/L


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback