Att vara på väg.....

35073-35En del tänker, att kristna är dom som tror vissa saker som tex.
-att Jesus var Guds son, eller
-att Maria var jungfru eller
-att jorden skapades på 7 dagar. eller
-att Påven är ofelbar eller
-att andra religioner har fel syn.
Jesus sa : "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig"( Johannes 14:6)
Han sa inte att det var någon speciell etik... lära ....eller religion som var vägen, sanningen och livet!!
Han sa att han var det.
Han sa INTE arr det var genom att tro eller göra något speciellt som man kunde "komma till Fadern." Han sa: att det bara var genom honom -- genom att leva och delta och fångas upp i den livsstil som han förkroppsligade.
Därför är det möjligt att befinna sig på Kristi väg och vara märkt av honom, utan att vara "bekännande kristen" eller någonsin hört talas om Jesus Kristus.....Man kan vara på väg till Gud utan att ens tro på Gud. 
Är då dopet en förutsättning och ingång till det himelska riket?

Min egen mamma var en underbar människa med en humanistisk syn på omvärlden. Hon var också väldigt beläst och klok. Hon och hennes syskon var inte döpta. Hon utgav sig för att vara ateist, jag vet inte varför. Ett arv från morfar som fick en del underliga idéer av att vara den enda överlevande i en stor syskonskara. ( lungsoten tog död på dom)
Trots detta var mamma på "vägen" hela sitt liv och vid 70 års ålder lät hon döpa sig i kyrkan, till sina syskons häpnad. Hon hann vara kristen i 12 år innan hon dog ifjol.

När Jesus hängde på korset tillsammans med två rövare så sa den ene " Vi har i alla fall dömts med rätta för det vi har gjort... men Jesus är ju oskyldig. - Tänk på mig Jesus när du kommer till ditt rike.
Jesus svarade : Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.
Den rövaren var varken döpt eller konfirmerad.... men lika fullt fick han tillträde. Mysko....hur gick nu detta till. Kan det vara så att det aldrig är försent att börja tro? Jag har ingen aning men det är så intressant att läsa om och fundera.

I onsdags var det Askonsdagen som inleder fastan....Jag citerar en vän/skriftlärds blogg:

"Fastan markerade man genom att låta tron styra kroppen. Man åt inte vissa saker - främst kött och fläsk. Fastlagssöndagen, som egentligen borde heta Festlagssöndagen, följdes av Fläsk-måndag och Fet-tisdag som var frossardagar då man skottade i sig duktigt - smaskigt fikabröd, fet mat. På så sätt tog man farväl till köttet. På latin heter kött carne och farväl vale vilket blir carnevale. Den sedan är bevarad i katolska länder och vi kommer till veckan sannolikt att få se bilder på TV från karnevalen i Rio. Men i Sverige dansar vi inte på gatorna i bikini i februari. "( http://stigstrombergsson.blogg.se/ )

I Sverige fastar vi mest bara för att komma i bikinin i juni.......
Att fasta innebär för mig att avstå... det behöver inta handla om mat utan om vad som helst , särskilt onödiga lyxiga saker. 
Man kan lägga bort sin mobiltelefon , eller stänga av TV, eller datorn. Promenera i stället för att ta bilen osv. Alla har nog någon last som man skulle behöva avstå från ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback