Kvinnoförtryck i Guds namn.......


Kvinnoförtryck i Guds namn ska inte accepteras

 Denna debatt artikel var införd i dagens NSD...
Läs och begrunda.........
.
I Kyrkans tidning nr 22 med rubriken ”Sommarmöte utan protester” konstaterades det att ämbetsfrågan är känslig i svenska kyrkan. Det är den verkligen och det måste bli ett slut på att acceptera dem som utövar kvinnoförtryck i Guds namn.
 
Vi demonstrerade här i Boden 2005 när Oas-rörelsen var här.
Det är viktigt att det framkommer att vi inte demonstrerade mot Oas-rörelsen.
Vi demonstrerade för kvinnors rätt att vara präst.
Det var ett ypperligt tillfälle eftersom det kryllade av kvinnoprästmotståndare. Vilket det kommer att göra i sommar också!
Under dessa dagar fick vi i lilla Boden 1 571 namnteckningar där de klart och tydligt tog ställning mot kvinnoprästmotståndet.

Vår uppfattning är att de som deltar i möten, som till exempel Oas, accepterar kvinnoprästmotståndare. Ja eller nej, allt annat är av ondo.
Känns det igen? Det händer fortfarande att kvinnliga präster utesluts från att utöva sitt ämbete i gudstjänstsammanhang. Svenska kyrkan ska inte acceptera kvinnoförtryck i Guds namn.
Irene Gustafsson    Kyrkomötesledamot, s
 

Kommentarer.......? 
 

Kommentarer
Postat av: stig s

Det var nog inte så sant detdär att det inte också var en demonstration mot OAS förra sommaren. När folk kom ut ur kyrkan och möttes av plakat med texten "bort med ökenråttorna" uppfattade åtminstone tidningarna att det var en demonstration mot OAS.

2006-07-04 @ 21:00:46
Postat av: Madonna

Nej det är nog bara den ena sidan av myntet, förstår jag. Tyvärr hade jag inte möjlighet att besöka OAS ifjol men i år skall jag göra det och försöka bilda mig en egen uppfattning. Men det är väldigt svårt att förstå vad det handlar om när man frågar andra.... Det var därför jag satte in artikeln.... för att få lite kommentarer

2006-07-05 @ 07:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback