Gud eller Gudinna ?

 Läste på en blogg att man i vår systerkyrka i Amerika, börjat be till "den välsignade Gudinnan" istället för Gud.... Detta ställer ju till det...... Kan Gud vara kvinna rent av? Ja tänk om så vore.


Själv har jag alltid trott att Gud inte var ett kön, typ könslös eller i avsaknad av kön.
Könet har man ju för att fortplanta sig med och Gud har väl ingen anledning att börja göra några småknottar ( läs smågudar).
Sådana har vi ju ändå så många av,  här på jorden...... menar jag.....Både inom och utom kyrkan.

Så frågan är... ......är Gud en han, en hon eller ett det?
Och har det någon betydelse...?
I så fall .....vilken?

Funderar Madonna

Kommentarer
Postat av: Karin

Tänkvärt...men vi behöver inte förstå heller allt
var och en får väl tolka det som dom vill .....

Postat av: KA

Nej jag tror inte heller att vi behöver förstå allt. Egentligen tror jag inte att vi KAN förstå allt. Tänk om det är så att i den stund vi tror att vi gör det så har vi ingenting fattat. Karin

2006-07-24 @ 12:23:44
Postat av: SolSkuggan

Min tro kan kanske kallas naiv, jag tror på Guden som en mansgestalt, det har jag alltid gjort.
Sedan lämnar jag allt jag inte förstår säger nog som KA här ovan.
Lite som: De berömde sig för att vara visa, men blev dårar...
Lev väl.

2006-07-25 @ 23:49:12
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Camilla Jansson

för mig är Gud också könlös!

2006-08-09 @ 13:06:01
URL: http://rainred.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback