Andra advent

Julstressen sprider sig över alla. Har du bakat än? Har du köpt alla julklappar?
Ska man städa före jul eller... Alla är trötta ,elever  som lärare, de vuxna har något jagat i blicken, ungarna är bleka och håglösa. Till och med buset har avtagit.
Julen har blivit ytterlig en belastning för många. Allt skall ju vara så fint och det skall pysslas här och pysslas där. Städas och fejas, avslutning med än den ena än den andra. Sen blir det tyst och tomt i januari. Inga "gå ut och äta tillsammans"  Ingenting.....
Jag har satt ner foten för många år sen. När julen började kännas som en stor ångest förstod jag att något var fel.
Numera städar jag efter jul när januarisolen börjar avslöja dammråttorna. I december försöker jag bara ta det lugnt, tända ljus och vila. Det enda jag bakar är mjukkaka, ingen äter ju fikabröd numera och barnbarnet sköter om pepparkaksbaket. För säkerhets skull köper jag en burk också för ibland blir det oätligt. Ifjol skötte hon om städningen och så blev det även iår. Igår var hon här och utrustad med mirakeltrasa och vattenspruta gick hon över hela huset. Sen klädde hon julgranen, det blev lite tidigt men so what... då kan man ta bort den tidigt. Imorgon skall vi se henne när hon deltar i den levande julgranen i pingstkyrkan.
Julklappar köper jag hela året numer och gömmer i ett skåp ganska kul eftersom jag glömt bort en del. Några mindre inköp återstår dock.
Idag har vi rökt souvas, renhjärta och fläsk. Maken började redan vid 9.00 i morse. 
                                                                  35073-73 
Köttbullarna är precis klara, resten gör vi på slutet typ kvällen innan.  Iår skall vi antagligen fira jul på juldagen som det egentligen skall vara. Man måste anpassa sig efter rådande omständigheter. Annandagen blir det antagligen RIA och sen tänker jag jobba alla mellandagar.

De första poängen är klara på ledarskapskursen så nu skall jag börja med moment 3 och analysera en doktorsavhandling.... skall bli kul.

Mörkret tätnar i advent
och vårt andra ljus blir tänt.
Gud bevare dem som gråter.
Låt dem le och leka åter.
Ha en skön advent hälsar Madonna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback