1:a Advent


I morgon är det stor aktivitet i våra kyrkor. Många går till kyrkan för att höra de    älskade adventssångerna, sjunga med i psalmerna som man känner igen. Kanske känna den där speciella gemenskapen och värmen som finns inför advent och jul.
Advent betyder ankomst, ett ord som avslöjar att varje tillfälle är en ny möjlighet. Kanske varje år är ett nådens år…..? Kanske varje dag är en nådens dag?Vi kan välja att möta livet som om det var nytt i varje ögonblick. Det kan ha gått åt skogen i går men här är vi, Gud och jag, och tillsammans börjar vi på nytt. Gud kan skapa nytt. Nådens ögonblick.

Själv skall jag som vanligt sjunga i kören, tyvärr är det lite målbrottstuk på rösten efter en vecka med feber och hosta. Blev sjuk fast jag tagit influensavaccin. Men det är väl nåt annat som "går" .
På den högstadieskola där jag just nu jobbar avlöser virusarna varann. Ena veckan är det kräksjuka nästa hosta och feber. Men det är bara att bita ihop.
I veckan har jag varit på utbildning igen!........ bl.a friskat upp mina kunskaper i konflikthantering, gränssättning, sekretess, socialtjänstlagen, grupprocesser. Har också träffat tjejjouren och inlett samarbete med dom. Dom gör ett fantastiskt arbete.
För övrigt är jag deppig över 08-vädret vi numera får dras med. Mörker och regn var eviga dag. Jag längtar efter vinterljuset, snö och kyla. Jag blir så dyster och trött av detta. Skulle önska mig en vecka i solen igen. Nu skall jag plocka fram lite adventsljus och stjörnor, kanske värmer jag en liten glögg.
Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt,
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dom på färden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback