Äntligen lite ro...

Återigen en dag som man lärt sig en smula nytt. Har hunnit äta middag, läsa posten och faktiskt sova i tjugo minuter. Sitter nu vid datorn och har tänt ett ljus och satt på en cd med stilla musik. Känner mig lite sliten och trött, antagligen för att snön har tinat bort och mörkret brett ut sig igen. Det är bara skit med nutidens vintrar. Hade tänkt gå på meditation ikväll men.....

Idag har jag fastnat för ordet uppenbarelse. Vad är en uppenbarelse? Och förekommer det nu för tiden eller är det förunnat vissa utvalde helgon?
Att något  blivit uppenbarat måste ju betyda att man fått kunskap om något på något sätt. Det kan inte vara samma sak som att komma underfund om något tex genom studier, eller något som bara fallit en in.
I boken ABC-för sökare står det att uppenbarelse betyder kunskap som nåd. 
Ingen har kommit underfund med så värst mycket, om än något alls om GUD. Ingen har tänkt ut kristendomen. Den bara kom....därför kallas den en uppenbarad religion.

Det känns lite storslaget att säga att man haft en uppenbarelse, men jag undrar om det är det. För mig är det ialla fall så att jag fått kunskap och visshet som nåd, inte genom studier eller förnuft eller så. Kan det vara så för flera eller ....?


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Madonnan

Håller med om att det var lite knepigt med svart bakgrund. Om du vill kolla på skolans datorer, så kanske vi kan hjälpas åt på torsdag eller fredag lunch.
Det där med uppenbarelse ska jag fundera på lite och sedan återkomma.
Ikväll har jag varit hos "min" präst och chef för att prata om framtiden. Det var ett lyckat samtal och jag känner mig glad, lugn och trygg. Hej svejs. /Anna

2005-11-23 @ 21:38:49
Postat av: Fredrik N

Jag fattar inte: vem är Madonna? Heliga Maria, är det du?!

2005-11-24 @ 16:05:32
Postat av: Anna

Hej igen
Inser att du nog valt svart med vilje, inte av misstag. Jag trodde att du inte fått till det alls, men nu förstår jag (tror jag) att du vill vara mystisk. Det tänkte jag inte på först...
Nåja, smaken är som baken, delad, och jag är inte helt förtjust i svart som bakgrund på hemsidor, men det är ju inte min sida heller. förstås. Anna

2005-11-24 @ 19:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback