Kaffeost - brödbak och regn

 Kaffeosten är klar. Efter tre försök fixade jag det. Det finns många recept men till slut använde jag mitt sunda förnuft och då gick det.
4 liter standardmjölk 3 %
En skvätt grädde ( ca 2dl )
1 msk löpe, finns på apoteket
värm mjölk och grädde till 35-37 grader. Använd termometer. Rör i 1 msk löpe och låt stå utanför plattan i 45 -60 min. Ställ pannan på plattan och värm försiktigt upp igen till 37 grader samtidigt som man med en trägaffel försiktigt rör ihop ostmassan mot mitten. Tag med en hålslev upp massan och lägg i ett durkslag med en silduk i. Låt stå och rinna av. Krama ur vasslan eftersom. När ostklumpen känns torr lägg den i en smord sockerkaksform med löstagbar botten. Platta ut. Grädda i 200 grader till den fått svag färg, tag och med hjälp av ett smörpapper vänd hela osten  och gräddda andra sidan likadant. 
Vassla som blir över kan användas till degspad vilket idag resulterat i 70 st mjukkakor 

 Alltid roligt att fylla frysen. För övrigt har vi drabbats av något slags syndafall. Regnet har öst ner i ett par dar 60 mm igår läste jag hos en bloggvän.

 Min fina krasse lider av drunkningssymtom men så här fin var den innan regnet. Ikväll skall vi på svamp/kantarelljakt jag och kommendorhan.
Tänkte gå till ett ställ som jag vet om där det växer ticka. Tickan är lätt att känna igen och är god att äta som snitsel, doppad i ägg och vänd i ströbröd.
Annars ska vi väl hitta någon sopp som går att äta. Hallonen har väl ramlat av i regnet men kanske några finns kvar.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du har blivit nominerad hos mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback