Häxan på kvasten

35073-43Häxprocesser, de kyrkliga och världsliga myndigheternas ingripande mot personer som betecknades som häxor. Häxprocesser förekom på 1200-talet i Frankrike i samband med s.k. kättarförföljelser av oliktänkande kristna. De kulminerade under 1600-talet, men så sent som 1704 avrättades en person som utpekad häxa i Sverige. Nuförtiden bränns inga häxor på bål men oliktänkande med skarpa konflikter finns än i dag.
Min anmoder, en hovdam på Stockholms slott förklarades som häxa i slutet av 1600-talet. Hon lyckades fly med hjälp av inflytelserika vänner och kom på så sätt till Norrbotten.
Numera är häxblodet utspätt med blod från valloner, samer, bönder och rallare men nån liten droppe kanhända finns kvar.
De enda häxor man ser nuförtiden är små gulliga saker som kommer och önskar Glad Påsk och ger sina egnenhändigt tillverkade kort mot att dom får lite godis. Jag har bunkrat upp i fall att det flyger förbi någon här.
Ta det varligt ikväll och håll er inomhus för man kan aldrig veta om det svischar förbi några som är på väg mot Blåkulla.....
Vädret inbjuder ju inte direkt till någon utevistelse så det blir nog lätt.

Imorgon är det den långa fredagen.... när jag var barn präglades den av stillsam sorgelig musik  på radion och när TV kom, visades en långfilm om Jesu liv och död, jag minns inte filmens namn.  Detta är en tradition som fattas mig. Inte minsta ledtråd finns på TV-tablån i morgon. Inte ens på filmkanalerna som vi i och för sig inte har. Nog hade det väl varit på sin plats att visa filmen om Jesu lidande och död?
På lördag ska vi i alla fall fira med god mat och våra barn Ha en trevlig helg önkar jag alla



Kommentarer
Postat av: Nalle

Glad Påsk önskar Nalle!

Postat av: KA

Hej! Bara några rader för att berätta att jag igår träffade en av dina grannar.Han brukar träffa på dig när han går ut med hunden. Han lovade att hälsa från mig nästa gång ni träffas.Allt väl annars hoppas jag. Karin.

2006-04-24 @ 08:46:55
Postat av: Madonna

Det måste vara husse till en lurvig best, som har stuga åt det hållet?

2006-04-24 @ 09:17:00
URL: http://madonnas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback