Vilka vävar...



Här kommer lite bilder från ett studiebesök i Bollstabruk utanför Kramfors. Kerstin Molander den sista riktigt skickliga damastväverskan i Sverige. Hon väver främst till kungliga slottet och till kyrkor. Altardukarna i St Klara kyrkan i Stockholm tex. Även albor servetter dukar etc. Här är det handspunnet som gäller. En större duk tar en månad att väva och en mindre löpare lite mindre. Tyvärr vill ingen lära upp sig efter henne det är för tålamodkrävande. Dessutom börjar det bli svårt att få tag i handspunnet  lin ja lin över huvudtaget som inte är förstört av kemiska och maskinella insatser. Hon har en hemsida www.kerstinmo.se  om intresse finns. Liljan är sommarens sista påminnelse, minns knappt att det varit sommar i år.

Kommentarer
Postat av: KA

Hej! Har inte haft tid att besöka din blogg på flera veckor. Jag har nämligen varit SÅ upptagen av svampplock. Inga kantareller, men en hel del Karl-Johan har vi hittat. Ha det bra i den trots allt vackra hösten. Vi hörs. Karin

2008-09-15 @ 10:33:42
Postat av: SolSkuggan

Håller helt med dig Madonna.. I augusti såg jag för första gången i sommar i närbild rödklöver prästkragar bland annat sen några avsomnade syrénblommor dagliljor och pioner..Allt på våran gård.. Nästa sommar om jag lever och har hälsan ska bli så mycket mer annorlunda än de senaste åren..

Länge sen sist Madonna men jag hälsar på här ibland fast orken att kommentera har varit dålig..

Ha det bäst du har en otroligt fin och rogivande blogg..

Postat av: ingalill

hej hoppas du vill bli min vän, det känns så när jag känner in. Du verkar nöjd m ditt liv och det är härligt.

Vad jag kan se skiljer många mil oss åt men en syster här en där gör livet skönt och berikande på många sätt. Du och jag har många gemensama interessen vore kul om du vill svara på min mejl.

I sew the light.

2008-09-20 @ 23:41:21
Postat av: ingalill

dina kurser verkar spännande vill gärna prata m dig på min mejl om du har tid.



en vän där ute

2008-09-23 @ 00:09:25
Postat av: Anonym

Madonna: och vad är din mail då?

2008-09-23 @ 13:11:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback