Retreat

 Vi lever i en tid då allting snurrar allt fortare. Utbrändhet har blivit en folksjukdom. Även små barn uppvisar stresssymtom. Ungdomar har ständigt mp3-spelaren i öronen. Tystnad och stillhet har blivit en bristvara.
Retreat är att dra sig tillbaka, för att finna vila, inre samling och orientering i den livssituation man befinner sig i.
"Följ med mig, bort  till en öde trakt,
så att vi får vara ensamma och ni kan vila lite"
  säger Jesus till lärjungarna. (Mark 6:31)
Orden grep mig direkt....
Uppmaningen..... Följ med mig....vi går tillsammans, vi slår följe...   Följ i Jesu fotspår, följ vägen, Jesus är vägen, sanningen och livet.
Vart skall vi?......... bort till en öde trakt.......... öde = ensam, ödslig, tom, obrukad, naken, tyst ? Till en plats som är obrukad, ensam ödslig och tyst. Var finns den platsen? Hur långt är det dit? Och om vi alla skall dit är ju den platsen inte särskilt öde längre. Finns den platsen närmare än vi tror? Kan den finnas inom var och en? I så fall är det nära dit.
Syftet......Så vi får vara tillsammans och ni kan vila lite. ....  Vilka vi? Jesus är den ena i alla fall. Där kan jag vila när jag är trött. Där kan jag hämta kraft, energi och inspiration. Inte prestera, inte jaga efter framgång (eller jobb) inte drunkna i krav. Inte bli bedömd eller vägd i en vågskål. Bara vara. "I Guds tystnad får jag vara ordlös, stilla utan krav." (ps 522)
Jag lugnar mitt sinne så att rösten som viskar i mig kan bli hörd. Lyssnar till mitt hjärta eller mitt inre. Och det är hela saken med retreat. Det enkla och självklara. Det räcker gott.
Här blir alltså tystnad nästa vecka

Kommentarer
Postat av: Rakel

God Jul och varma (typ 38-gradiga) kramar från Thailand!

Postat av: KA

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Karin

2008-12-22 @ 12:45:16
Postat av: Magnus "Stålis" Stålnacke

GOD JUL TILL DIG Å DINA NÄRA!

/Magnus

2008-12-24 @ 22:35:06
URL: http://magnusstalnackes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback