Sommardricka


 Sima eller slåtterdricka  - sommardricka  - svagdricka - en uppfriskande pärlande citrondryck.

4 l vatten
1/8 del tsk jäst
250 g socker + 250 g farinsocker
5 st russin/ flaska
1 citron, skalet¨+ saften
Koka upp vattnet och sockret
Blanda det kokta sockervattnet med citron skalet ( ej det vita)
När blandningen svalnat till 37 C blandar man i jästen.
Rör om och låt stå i rumstemperatur över natten.
Nästa dag
Häll upp den silade blandningen på petflaska och tillsätt 5 russin i varje.
Förvara i kylen. När russinen flyter upp efter 4-5 dagar kan du njuta av denna pärlande uppfriskande dryck.
I Finland dricker man Sima till Valborg enl en bloggvän  http://mormors.blogg.se/  som jag också fick receptet av.
Jag hittar nämligen aldrig mitt eget när jag behöver det. ( Det var prydligt uppskrivet i en av mina kokböcker har jag upptäckt nu )
Billig och bra dryck att servera på sommaren med reservation att det kan bli en svag alkoholhalt. Mamma gjorde alltid den till slåttern då vi var mycket folk som jobbade,
Jag gjorde bara halv sats denna gång och fick ändå slänga slutet. Den är nämligen inte så hållbar utan har en tendens att efterjäsa.
Sista semesterveckan är inledd, maken har redan börjat jobba. Ikväll skall jag på sommarsupé med ett antal trevliga damer. Hoppas vi får en fin kväll, Solong


Kommentarer
Postat av: ella

Sima är finska benämningen på det som på (finlands-)svenska heter mjöd, och det "bryggs" i de flesta hem i Finland just till valborg. Mjöd drack ju också vikingarna, sägs det, men man kan ju undra om reseptet var detsamma...

2007-07-23 @ 18:43:06
Postat av: Lauritzmarlene

Greetings. This site is so full of information


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback