Bloggare blir bestulna och fenomenet LAN

Läste just på aftonbladet att polisen varnar för att blogga om sina semesterplaner. Carl Bildht hade mycket ordentligt bloggat om att han höll på att trappa ner för att med familjen ta semester och åka till Kroatien.  Andra har berättat att man åker till Tailand i 2 veckor och kommit hem till ett skövlat hus.
Det gäller att inte glömma bort att cyberrymden är tillgänglig för alla. Om man nu gärna vill dela med sig av sin planerade semester, kan man ju göra det i efterhand. Att på bloggen skriva in att man blir borta ett tag av olika anledningar är förstås som att annonsera till tjuvarna. Huvvaligen jag har faktiskt själv gjort det fast då var förstås sonen hemma...... men det är ju inte nåt bättre, han hade ju kunnat råka illa ut..

Här har inatt förkommit andra saker..... I garaget har en hop ynglingar huserat hela natten, tillsammans med sina medhavda datorer. Sladdar har dragits genom hela huset och så har dom på nått vis kopplat upp sig och ihop sig med sina datorer och spelat.
LAN kallas det !
 Att "LANA" är ett fenomen som har funnits några år. Det mest utmärkande är att det måste ske nattetid....... varför har jag inte lyckats klura ut än. Och i valet mellan pest och kolera ( sonen "lanande" nån annan stans eller hemma) så upplät vi vårat garage för pojkvaskrarna.  Dom har varit extremt skötsamma och vi blev bara väckt två gånger. Först gången vid 22.30 då dom luftade sig på altanen utanför vårt öppna sovrumsfönster, dom insåg snabbt misstaget. Andra gången 23.00 när katten råkade dra upp rullgardinen när han skulle hoppa ut genom samma fönster. Nu sover ett par stycken ute på en uppblåsbar dubbelmadrass i förrådet, sonen i sin säng och någon som var bilburen har åkt hem.
Här gör sig inga tjuvar besvär med kåken full av ynglingar, 7 hönor och en tupp, 5 kycklingar och en stor svart kattgubbe och periodvis en stor hund av rasen ladrador. Den sistnämda gör dock vad som helst för en smörgås eller en korv. Vi kallar honom därför " Komandoran" istället för vakthunden.

Kommentarer
Postat av: Anki

Nä man får nog passa sig vad man skriver på bloggen.
Man vet ju aldrig vem som läser den.

2007-07-20 @ 09:31:56
Postat av: En annan Anki

Det blir problem det här, med så mycket ankor på bloggen:) Jag vill i alla fall tacka för ditt besök med kommentar på min blogg. Har läst lite om dig och ser att vi delar många intressen. Jag sätter upp dig på min länklista, om du inte har något emot det.
Här hemma brukar det också LAN:as. På morgonen när man ska gå upp får man vara försiktig när man sätter ner fötterna; man vet aldrig hur många sovande tonåringar det finns på golvet:)

Postat av: preacherteacher

Jag skulle vilja att det gjordes ett gemensamt forskningsprojekt kring LAN-tider men åxå andra tider tonåringar väljer att vara vakna på. Jag brukade och brukar föreslå mina tonåringar: "Avsluta det ni gör senast midnatt, sov, kliv upp klockan 8 (OBS att det fktiskt innebär sovmorgon) och börja om klockan 9!"
Blickar av tomhet möter mig som svar...
Och ändå var det vad barnens högt älskade, numera hemgångne, farfar brukade säga för 35-40 år sedan. Med tom blick som svar...

2007-07-22 @ 13:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback