Mitt favotitrecept

 Mitt favoritrecept som går lika bra att tillaga inne på  spisen, som ute på Morikkan. Det går bra med vilket skav som helst men renskav är ju klart godast och nyttigast. Jag har provat skav av älg, oxe och fläsk. Fläskskav gör man själv av fryst benfri karre. Tina den lite grann och skavar tunna skivor. Jag har en elektrisk skärmaskin men det går nog bra för hand oxå


Köttskav med strimlad vitkål
4-500 g skav av tex ren
1 st gul lök
1/4 vitkålshuvud
salt, peppar
pitabröd
Orientalisk Pepperonidressing från Vidsel

Strimla vitkålen, går fortast med osthyveln. Hetta upp lite stekfett i en stekpanna, wok eller morikkan.
Bryn löken, tillsätt skavet och fortsätt bryn. Salta och peppra. Tillsätt vitkålen efter nån minut och fortsätt bryn tills det är färdigt. Fyll ett pitabröd och ringla över pepperonidressing.
Om man äter inne kan man skippa brödet och äta sallad till istället.
Vi äter ingen annan dressing än den dom gör i Vidsel på Delikatessfabriken. Den innehåller nämligen inga transfetter som alla andra dressingar. Dom använder kallpressad rapsolja i sina produkter. Currydressingen är också en höjdare, fri från lactos och gluten.

Kommentarer
Postat av: Karin

Tack för en bra recept...jag har ju renkött i frysen det får bli min nästa kötträtt..
Tack för brevet.

2006-10-18 @ 15:07:49
Postat av: KA

Vilken fantastisk söndag. Trots att jag är förkyld tog vi en promenad ner till fjärden för att inspektera isen. Du kan hälsa grannarna att allt såg fridfullt ut kring deras röda stuga på udden. Tänk om det fick fortsätta vara så här fint åtminstone hela november. Hälsn.Karin

2006-10-22 @ 15:59:01
Postat av: Sverrelily

Lots of great info, keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback