veckobrev

35073-47  Sitter nu och pustar ut. Klockan är 7.30 och jag har precis duschat och druckit mitt morgonkaffe.
Klockan 06.15 äntrade jag Monarken ( egentligen en svart 7-växlad REX ) och följde maken till jobbet i stan. Cyklade sen hem igen , en tur på 15km.  Vägen har kantats av spelande spovar och tofsvipor och vi såg skymten av en räv.
Känner mig verkligen hurtig. Har dessutom lovat möta maken vid arbetets slut kl 16.00 så nog kommer jag att få motion idag. Kändes förvånansvärt lätt men så har jag ju gjort åtskilliga mil   på "monarken" inne i vinter. Vikten står ganska stabilt på 5-6 kg minus sen januari, men... jag har fått sy in ett par jeans och flyttat knappen i ett par andra byxor så det händer saker på andra ställen än på vågen.

För att inte bli överdrivet hälsosam har jag i veckan börjat med vinframställning.
Det är en tradition i familjen som jag nu har axlat. Mamma  var ivrig vinframställare trots att hon var IOGT:are och aldrig drack en droppe alkohol i sitt liv. Hon experimenterade med alla sorters frukter och bär och i vår källare fanns vin i många årgångar. Det var ju nämligen ingen större åtgång eftersom hon bara bjöd vid speciella tillfällen, typ stora högtider, begravningar och dylikt. Men o andra sidan var det stora kalas på den tiden.
Nåväl i helgens städiver hittade jag 3 stora karsar med röda vinbär i frysen. För att få lite plats kokade jag upp dom i saftmajan och det resulterade i 7 liter koncentrerad sursaft. Vad göra... insåg snabbt att vi dricker ju aldrig saft och gör jag gele räcker det 10 år och det var så idén föddes. Så nu har jag inhandlat diverse attilralljer och satt igång 20 liter vinbärsvin. Detta skall nu jäsa i en massa veckor, sen skall det klarnas och efterjäsa och tappas om och en massa andra saker.
Framåt hösten är det förhoppningsvis klart att buteljeras för att sen läggas på mogning, så till jul skall det nog gå att avsmaka. Problemet är var vi skall få tag i tomma flaskor.  Men vi har ju lite tid på oss att samla. Tar tacksamt emot  väl rengjorda flaskor...  Återkommer med rapporter om hur det framskrider.

Den här veckan har jag varit på kurs i Skellefteå. Det var första seminariet i utbildningen till retreatledare. Den sträcker sig över 5 terminer och våren 2008 blir jag klar. Givande dagar med bra föreläsningar och fina möten.
Nu skall jag sätta igång med att renskriva mina anteckningar och ta vara på min lediga dag. I morgon jobbar jag.


Kommentarer
Postat av: A-K

Vilken härlig start på dagen. Det är svårt att sitta inne nu - smet ut en bra stund mitt på dagen trots att min pappa tar hand om förkylde sonen just för att jag ska hinna läsa det jag ska. Angående vintillverkning så har jag ett minne hemifrån av en exploderande flaska med blåbärsvin, som färgade hela förrådet och dess innehåll blåsvart. Så ta det lugnt!

Det går väl knappast att finna någon mer lämpad person att bli retreatledare... Hur har du kommit på det? Det blir ju jättebra.

2006-05-05 @ 13:20:43
Postat av: Karin

Lycka till med vin tillverkningen....spara lite till examen våren 2008 ....

Postat av: Anna

Det låter underbart! Både vinet och kursen faktiskt. Själv har jag nyss tagit en svag sommardring i den härliga solen på vår skruttiga altan. Den är i alla fall bra att sitta på, trots att den är skev och vind och färgen flagnat av. Jobbar i helgen och hoppas att tiden går fort tills du kommer inflygande på kvasten och rör om lite i grytan på jobbet. Välkommen kompis!

2006-05-06 @ 19:10:37
Postat av: Ninni

Låter jättekul at göra vin, har provat själv några gånger..men har inte lyckats nåt vidare (systembolaget har jättegott vin)
Min pappa var en hejare på att göra äppelvin, vi lämnade äpplen till ett musteri sen blev det vin på det mesta, jättegott blev det.
Lycka till!

2006-05-12 @ 11:41:49
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback