Glasstoppen

Såg i aftonbladets omröstning att Piggelin leder glasstoppen...... Ve och fasa för denna vedervärdiga jolmiga saftpinne. Jag säger bara SPUTNIK......... fanns i slutet av -50-talet och början av -60-talet.
Gräddig vaniljglass, doppad i riktig choklad och formad som en raket. Jag minns att toppen var särskilt god. Den kom till hembyn i samband med att man började bygga kraftverket. Någon öppnade en kiosk vid brofästet och där såldes glass. En annan hade ju aldrig sett en kiosk än mindre smakat köpeglass. Det fanns oxå vaniljpuck och jordgubbspuck , den senare var även den en höjdare men.... Sputnik var gudomligt god. Förmodligen inspirerad av att man skickade raketer upp i rymden med namn som Sputnik 1.. ....Sputnik 2 osv. 
Vi hade förövrigt en svart kattgubbe med samma namn säkerligen inspirerad av samma fenomen.
Från det ena till det andra appropå barndomen...
Fick häromdagen en flash back från småskolan när jag hörde något på radion. Vet ej vad det var i melodin men plötsligt kom jag ihåg den gräsliga sången vi fick sjunga i skolan....." Litti-litti-li, litti-litti-lej ..." började den. Jag ryser, jag som annars älskar musik. Min favorit var Röda stugor tåga vi förbi.....

Några oviktiga tankar från Madonna

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Tack för besöket i min blogg.
Vi har just pratat här hemma om gamla glassar. Jo visst minns man sputnik! Det fanns en annan också, men vad hette den..? Den var grön inuti och smakade pistage, den älskade jag.
Sedan kom en som hette Cassata, men det måste ha varit runt -63, med romsmak och hackade bigaråer, mums!
Sång ja.. Vi fick börja varje morgon med "Morgon mellan fjällen" prydligt stående vid våra bänkar allt medan fröken trampade sig blå vid orgeln.
Ha det gott i värmen.

Postat av: Madonna

Jadå förr var det ordning och reda, morgonpsalm, fader vår innan lektionerna började. sen var det "Gudvälsignamatenamen" innan rushen till marbespisningen och "TackgodeGudförmatenamen" efteråt. Sen var det väl nån tackföridagbön innan man fick rusa till skolbussen jag minns int så noga. Tack för titten föresten

2006-07-08 @ 13:02:30
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: SolSkuggan

När jag minns tillbaka, så inte skadade det oss i alla fall. Nu finns ju inget kvar och med den totalsaneringen så försvannn ju även respekten och diciplinen i skolan.

2006-07-08 @ 13:29:28
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Sputnik kommer jag inte ihåg, men Puckstången gillade jag...och tänk om man nån gång fick en Storstrut, då var lyckan total!
Cassata var min mammas favorit, men den var alldeles för vuxen i smaken.
När jag gick i skolan iallafall mellanstadiet började vi varje dag med Fader Vår...den kan jag fortfarande utantill!

2006-07-08 @ 15:14:32
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Madonna

Ingenting är som förut....Numera ber vi Vår fader... jag kommer alltid av mig i slutet och faller in i den gamla versionen och...vad värre är hela den förhonnade psalmboken har man tjorvat om. Jag som kunnat större delen utantill (snacka om onödig kunskap) hittar inte en endaste en utan att kolla registret.

2006-07-08 @ 16:04:34
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: Ninni

Nej ingen ordning alls....dom har flyttat om och donat så inget är på sin rätta plats!
Kan du ta lite bilder ikväll på ert nakendopp, ha, ha!!
Nu har vi ett stort poolschabrak, men många kastar längansfulla blickar på vår tomt!
Det är en pool som står ovan mark, jag har bilder i bloggen om du är nyfiken!

2006-07-08 @ 16:18:23
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Hej igen... Du jag har en utmaning till dig på min blogg. Om du vill så är du välkommen! :)

2006-07-08 @ 22:39:32
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Sandermaria

Sehr schon, gut gemacht

2009-09-09 @ 11:30:26
URL: http://sandermaria.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback